'up 'olland, 'up!

7 maart 2014 - Montpellier, Frankrijk

Ennn.. we zijn over de 60 dagen! Er is weer te veel gebeurd om allemaal op te schrijven, dus deze keer 'n paar updates over basketballen in kippenpak, de lunch met Graziano Pellè, het Wilhelmus (of toch niet) en - oh bah - tentamens...

Het is hier nu overigens vakantie (én, op 't moment van schrijven,18 graden met zon, de rien ;)). Helaas zijn de meeste Erasmusstudenten aan het reizen of eventjes terug naar hun land van herkomst, dus het is hier behoorlijk rustig.

Weer helemaal bijgevuld in de voorraad pindakaas- en hagelslag was ik (probeer maar eens aan een Fransoos uit te leggen wat dat is..), nadat mij ouders en Max een weekje langskwamen. Opa en oma zijn ook een weekendje geweest. Precies de week voor mijn vakantie, dat wel. Ze hadden een appartementje gehuurd in het centrum, mét regendouche (SCOOORE!!) maar helaas met de lawaaierigste bedbank aller tijden. Slecht geslapen, fijn gedoucht.

Helaas pindakaas (ha-de-ha) was het in die week nogal slecht weer: koud, regen, grijs; het leek wel of ook het Nederlandse weer uit die koffer met pindakaas+hagelslag+stroopwafels kwam.. Het was echt heerlijk om weer even verwend te worden door mama, die elke ochtend 't ontbijt had klaarstaan dat bestond uit vers, soms nog warm stokbrood en uiteraard een fruitbakje. Lekkuuuurr! Zaterdagmiddag gingen ze weer terug naar Nederland, waar bij terugkomst bleek dat de achterdeur de hele week van 't slot was geweest. Max z'n scootersleutels zijn ook kwijt, of dat door de achterdeur kwam of doordat mama die misschien had verstopt weten we nog steeds niet. Help wanted.

Maandag ben ik met Maxime gaan lunchen, want die vertrok woensdag naar Nederland. Heel even dachten we dat Graziano Pellè ook aanschoof, maar nee, het was een Fransman met een te strakke broek die er op leek. Toen wij en Pellè uitgegeten waren zijn we maar even gaan winkelen, want het was tenslotte vakantie. Een nieuwe zonnebril, een zwart zebra t-shirt, oranje nagellak, een oranje sjaal (of toch roze?) en een Olifantenhemdje voor Maxime later gingen we weer naar huis. Al dat oranje hadden we natuurlijk nodig voor Frankrijk - Nederland, de wedstrijd van afgelopen woensdag.

Dinsdagavond ben ik maar weer eens (foei!) naar basketbaltraining gegaan. Bij aankomst was een van mijn teamgenootjes vrije worpen aan het nemen in kippenpak (wat op dat moment in bijvoorbeeld Eindhoven niet misstaan had) terwijl een ander dat stond te filmen. Wat bleek: in plaats van die alcohol-dares die op Facebook rondgaan, doen ze dat hier met vrije worpen en een kippenpak. En dan mag je dus weer drie andere basketballers 'nomineren'. Bazen zijn het hier. Verder heb ik tijdens de training geleerd dat "Prenez 30 secondes de pause" Frans is voor "Ga allemaal de komende tien minuten maar dunken op de baby-basket". Ach ja, ook goed.

De voetbalwedstrijd hebben we woensdag met een handjevol Erasmusstudenten en wat Fransen gekeken in de kelder van een bar. Niet de allergezelligste plek om te zitten (en ook ongeveer -5 graden), maar gelukkig zonden ze de wedstrijd uit! De poging tot een massaal Wilhelmus aan het begin van de wedstrijd was helaas een beetje mislukt. Nederland verloor met 2-0.

Verder ben ik deze week alvast begonnen met het leren van de tentamens. Die zijn in de eerste week van april, en, helaas, in het Frans. Ik verwacht dat dat nogal moeilijk gaat worden en dus ben ik - hoe verantwoord! - alvast begonnen. Dinsdag kwam er alvast goed nieuws uit Nederland: ik wachtte nog op één cijfer van een opdracht en dat vak heb ik nu dus gehaald (met een 8.8, KABOEEMM). Dat is goede motivatie voor de presentatie die ik dinsdag hebt, voor een volle zaal met Fransen. HELLEPIEEE!

Niet aankomend weekend, maar het weekend daarna staat ski-trip nummer 2 alweer op de planning. De bestemming: Reallon. Veel zin in! En aankomende zondag ga ik met twee Duitse meisjes naar het strand toe. Dit keer hopelijk niet in de kou en regen, maar lekker met een zonnetje. Wir gehen uns ingraven.

Tschüss!

1. Mama karin:
    16 maart 2014
    Een fruitbakje en een lekker boterhammetje (met pindakaas en hagelslag?), nog zo'n drie maanden en het staat weer klaar voor je! Morgen je zonnebril niet vergeten, twintig graden bij jou zie ik!
    Xjes van je moe.